Forbrænding

Sæt skub i forbrændingen med disse 4 fødevarer

Sæt skub i forbrændingen med disse 4 fødevarer

Er du træt af at spise sundt og dyrke motion, uden at se resultater på vægten? Så er der en række madvarer, der kan bidrage til at sætte gang i din forbrænding.

Vi har lavet en lille oversigt over hvilke madvarer, der menes at kunne sætte gang i forbrændingen. Først vil vi dog komme med et lille ekstra råd. Hvis du sørger for, at spise på faste spisetidspunkter hver dag, holder du forbrændingen oppe. Hvis du derimod springer et måltid over, vil forbrændingen også gå ned.

1. Koffeinholdige drikke

Den første ting der kan være med til, at øge din forbrænding, er koffeinholdige drikke. Den korte forklaring på effekten af koffein, er at det øger nedbrydningen af cellernes fedt. Når fedt nedbrydes i fedtceller omdannes de til frie fedtsyrer (FFA) og glycerol, som overføres til blodet og videre til de arbejdende muskler, hvorved fedtforbrændingen øges. Denne virkning er dog ikke videnskabeligt bevist endnu, og kaffe og te er ikke en mirakelkur.

Kaffe eller te?
Som mange ved indeholder kaffe mest koffein, og derfor vælger mange kaffe over te i forhold til forbrændingen. Men faktisk indeholder grøn te antioxidanter som også kan have en positiv indvirkning på forbrændingen, og som kan bidrage til en normal glukosetolerancen. Der er altså fordele ved begge koffeinholdige drikke, og om du vælger det ene eller andet, er altså helt op til dig selv.

newnordic


New Nordic Coffee Diet
Leder du istedet efter et kosttilskud, er coffee diet fra New Nordic værd at overveje. Som navnet indikerer er det fremstillet af kaffebønner og planteekstraktet konjac glucommanan. Glucomannan bidrager til vægttab i forbindelse med en energireduceret kost.

2. Chili

Den anden fødevare er krydderiet Chili, der længe har været kendt for sine gode egenskaber, og dets til tider meget stærke og brændende smag. Det stof, som brænder på tungen, hedder capsaicin, og forskning har vist, at hvis man spiser chili regelmæssigt, så kan capsaicin være med til at øge forbrændingen, dette er dog ikke videnskabeligt bevist.

Hvor meget chili skal jeg så spise?
Der er dog en lille hage ved chilien, for du skal spise omkring syv chilier om dagen, for at se en ændring i din forbrænding. Men det er der heldigvis råd for, og du kan faktisk få alt det gode fra chilien uden at skulle mærke den brændende fornemmelse på tungen. Der findes nemlig en del kosttilskud med chili, som er specielt fremstillet til at sætte gang i din forbrænding.

Prøv Natur Drogeriets Body-Heat med Chilipeber

3. Kanel

Det næste produkt på listen er kanel. Kanel bliver i hvert fald i Danmark, oftest brugt i søde sager, julebageri og på risengrøden. Men kanel er meget mere end det, og studier viser at det kan være med til at sætte gang i forbrændringen.

Den mulige kick-start af forbrændingen sker ved, at olien i kanelen sætter gang i den proces, hvor kalorieforbrændingen skaber varme i kroppen, virkningen er dog ikke videnskabeligt bevist.

4. Proteinrig mad

Sidst men ikke mindst, er der proteinrig mad. Når du træner, bruger kroppen mere energi ved, at forbrænde proteiner, end f.eks. kulhydrater. Vi anbefaler derfor, at spise proteinrigt mad hver dag. Især finder du et højt indhold af proteiner i kød, bønner og nødder, du kan finde de bedste protein fødevarer og indholdet pr. 100 gram lige nedenunder.

Top 10 fødevarer med protein

newnordic
  1. Soyabønne: 35,8 g protein pr 100 g
  2. Fjerkræ: 20-28 gram protein pr 100 g
  3. Peanuts: 25,8 g protein pr 100 g
  4. Mungbønner: 23,9 g protein pr 100 g
  5. Mandel: 21,2 g protein pr 100 g
  6. Kikærter: 20,4 g protein pr 100 g
  7. Fisk: 12-29 gram protein pr 100 g
  8. Hvedeklid: 16,2 g protein pr 100 g
  9. Havregryn: 13,2 g protein pr 100 g
  10. Fuldkornpasta: 13,1 g protein pr 100 g

Filip Evaldsen

Filip er ansvarlig for Helsebixen.dk og fagekspert indenfor helsekost og har gennem sine mange år i branchen opbygget en dybdegående og bred viden inden for kosttilskud og sunde fødevarer.
Læs mere om Filip Evaldsen