Kramper I Benene

Kramper i benene

Kramper i benene

Rigtig mange danskere lider af kramper i benene. Men hvorfor får vi krampe og hvad kan vi gøre ved det?

Årsag til kramper i benene

Det som de fleste oplever som krampe i benene er faktisk muskelkramper. En muskelkrampe er en sammentrækning af dine muskler der gør at de føles super spændte og man ikke kan være nogle steder. Da menneskekroppen og specielt dine benmuskler er utrolig stærke kan disse kramper også være voldsomme.

De fleste mennesker oplever ikke kramper over længere tid – de er ofte væk igen på sekunder og maksimalt på et par minutter. De kan dog i enkelte tilfælde varer op til 10 minutter og der kan det være utrolig udmattende for kroppen. Rigtig slemme kramper kan sagtens medfører ømhed i kroppen de næste 24-48 timer.

Hvorfor får man specielt krampe i benene når man sover?

De fleste mennesker oplever krampen i benene – og specielt lægmusklerne er særligt udsatte. Efter mange års forskning har man dog ikke en 100% afklaring på hvad disse kramper egentlig skyldes.

Den mest hyppige årsag til krampe i benene er en anderledes motionsform – eller hvis du er begyndt at træne mere eller har holdt pause. Grunden til at vi ofte får krampe i benene om natten er fordi vores muskler slapper helt af – vi bevæger os ikke og så kan sammentrækningerne begynde fordi de ikke bliver påvirket.

Det kan også være du er begyndt at gå mere i hverdagen via dit arbejde. Husk på at når vi går rundt er vores lægmuskler konstant aktiveret for at vi kan holde balancen – derfor er belastningen også stor, når den er over mange timer.

Andre årsager til krampe i benene

  • Motion (nye træningsformer)
  • Vægtforøgelse (større belastning)
  • Graviditet
  • Infektioner (nogle former kan give krampe i benene)
  • Alkoholmiske
  • Leversygdomme eller problemer
  • Forgiftninger
  • Nyreproblemer

Der kan også være en lang række mere alvorlig årsager, men disse vil ofte komme til udtryk via andre symptomer først.

Af disse kan nævnes:

  • Skrumpelever
  • Blyforgiftning
  • Sarkoidose

Nu skal du ikke blive bekymret – det er helt almindeligt at opleve krampe i benene fra tid til anden. Hvis du ikke oplever andre gener er det nok fordi du måske blot har mere tendens til at få krampe end andre. Som beskrevet overfor har lægenvidenskaben stadig til gode at finde de helt konkrete årsager til krampe.

Hvad kan du gøre mod krampe?

Der findes en lang række tips og tricks du kan gøre hvis du oplever krampe.

Magnesium
Flere af vores kunder har haft stor succes med kosttilskud eller sprays med magnesium mod deres kramper i benene. Vi kan dog ikke garantere, at det virker da der ikke er nok forskning på området endnu.

Restitution

Sørg for at restituere rigeligt efter hård og udmattende træning – bliver du ved med at presse musklerne vil du opleve krampe oftere. Det ses ofte ved professionelle atleter der skal yde 20-30% mere end de er vant til. Eksempelvis kan det være når en fodboldkamp skal i forlænget spilletid. Så begynder mange af spillere at få krampe i lægmusklerne fordi arbejdsbelastningen pludselig bliver betydeligt mere end hvad de er vant til.

Drik rigeligt med vand

Dehydrering kan også medføre kramper i benene. Kroppen indeholder væske for at fungere, derfor er det også vigtigt at man ikke glemmer at drikke vand i løbet af dagen.

Stræk ud efter træning

Der er mange diskussioner hvorvidt udstrækning kan hjælpe mod mindre ømhed og krampe, men de fleste vil opleve en fornemmelse af musklerne bliver mere afslappede hvis de bliver strukket ud både før og efter træning. Det er også derfor de fleste søger udstrækning så snart krampen kommer snigende.

Massage

Dyrker du meget motion eller har generelt meget stive led kan både massage og let yoga være med til at minimere chancen for at få krampe.

Produkter mod krampe

Der findes som sagt produkter der er udviklet til når du har krampe i benene. Hos Helsebixen har vi afsøgt markedet og fundet disse produkter til dig.

A. Vogel Aesculaforce Forte
Aesculaforce Forte er et godkendt naturlægemiddel der er lavet på hestekastanjefrø. Produktet kan være med til at sætte en stopper for processen der gør at benene kan virke udmatte og trætte. Det hjælper naturligvis ikke på overtræning, men hvis du oplever meget trætte ben kan det skyldes det dårlig venekredsløb og her er Aesculaforce Forte en god medspiller.

Naturfarm Green Gel
Green Gel er en smørebar gel der skal påføres direkte på benene. Det indeholder naturlige ingredienser, der virker beroligende. Via naturlige ingredienser som ingefær fra Hawaii, hestekastanjefrø samt blomster der eftersigende hjælper på blodcirkulationen i benene.

GRATIS opskrifter og sunde tips?

Gør som 50.000 andre og få vores gratis e-mail med de bedste sundhed tips, træningsideer, lækre opskrifter og meget mere.

Du er nu tilmeldt! Hold øje med indbakken.