Her Får Du Den Ultimative Guide Til D-vitamin

D-vitamin – Din ultimative guide

D-vitamin – Din ultimative guide

Ved du hvorfor det er så vigtigt at få nok D-vitamin? Og får du egentlig nok af det? I dette blogindlæg giver vi dig vores ultimative guide til D-vitamin. Vi fortæller dig hvorfor det er så vigtigt at få nok D-vitamin og hvilken slags mad du skal spise for at øge dit indtag af det gode vitamin.

Hvad er D-vitamin?

Når du indtager D-vitamin, gennemgår det en proces i lever og nyrer, hvor det omdannes til biologisk aktive vitaminer. For at denne proces kan lade sig gøre, skal vitaminet optages sammen med fedt, eftersom det er et fedtopløseligt vitamin.

Huden danner selv D-vitamin, når det udsættes for sollys. Derudover skal indtagelsen suppleres med din kost, men det kommer vi til.

I vintermånederne kommer vi ofte i mangel på D-vitamin grundet solmangel. Derfor bliver D-vitamintilskud eller kostændringer ofte anbefalet i disse måneder for at opnå den daglige anbefalede dosis.

Hvor finder du D-vitamin?

Som nævnt tidligere kan huden selv danne D-vitamin, når det udsættes for sollys. Solen bliver af mange anset som den bedste kilde, men kosten har også en vigtig rolle i forhold til det samlede indtag af det vitale vitamin.

Sunde kilder til D-vitamin

Eftersom D-vitamin også indtages igennem din kost, er det vigtigt at spise fødevarer der er rig på vitaminet. De bedste kilder igennem vores kost er fede fisk som laks, makrel og hellefisk, men avokado, mælk, kød, æg og ost kan også nævnes som gode kilder, dog ikke i samme grad som fede fisk.

I snakken om indtagelse af D-vitamin bør man derfor have fokus på solen, fede fisk, fedtstoffer (olie, smør), avokado, og så æg, mælk, kød og ost i en mindre grad.

Som nævnt tidligere skal vitaminet optages med fedtholdige måltider, da det er et fedtopløseligt stof. Dette sker ofte naturligt, da vitaminet ofte findes i fede fødevarer som fisk eller avokado.

Hvor meget bør du indtage?

Ifølge Fødevarestyrelsens anbefalinger indtager vi danskere ikke nok D-vitamin. De anbefaler, at man udsættes for sol i 5-30 minutter et par gange om ugen samt at man spiser 350 g fisk om ugen.

Den anbefalede daglige dosis

Hvad er D-vitamin?
  • Mænd og kvinder op til 70 år: 10 mg
  • Gravide og ammende: 10 mg
  • Ældre over 70 år: 20 mg

Hvis du lige mangler det sidste for at nå op på den anbefalede dosis, kan man supplere sin kost med et dagligt D-vitamintilskud på 5-10 mg.

Symptomer på mangel af D-vitamin

Mange ved ikke at de er ramt af mangel på dette vitamin, da symptomerne typisk er uklare, da de minder meget om symptomerne fra andre almindelige gener. Mangel på D-vitamin rammer typisk først muskler, hvorefter de rammer knogler og led. Man kan derfor opleve alt fra ømhed og træthed i musklerne til smerte i knoglerne.

Symptomer ved mangel på D-vitamin

Symptomerne kan f.eks. være:

  • Skrøbelige knogler (Lettere brud)
  • Ømme og trætte muskler
  • Tandforfald
  • Knogleskørhed
  • Depressive tanker

Eftersom det kan være svært at give en præcis årsag til symptomerne, er det vigtigt at overveje om symptomerne kan skyldes ens indtag af D-vitamin eller mangel på samme.

Symptomer på overdosering

Den maksimale anbefalede dosis for voksne er på 100 mg om dagen, hvilket er 10 gange højere end den daglige anbefalede dosis. Med et så højt maksimalt indtag er det derfor meget sjældent, at man opnår et så højt indtag så det bliver skadeligt – men det kan ske.

En overdosering kan forårsage et for højt indhold af kalk i blodet, hvilken kan forårsage:

  • Kvalme
  • Hovedpine
  • Forstoppelse
  • Kan medføre nyresten
  • Et for højt indtag hos gravide kan forårsage fosterskader som f.eks. misdannelse af hjertet

7 vigtige egenskaber D-vitamin bidrager med

Dette blogindlæg har forhåbentligt givet dig en idé om hvor vigtigt D-vitamin er, om du får nok af det samt hvordan du kan øge dit indtag til den anbefalede dosis.

Her til sidst får du lige opsummeret 7 vigtige egenskaber, der giver en god indikation på hvorfor det er vigtigt at indtage den anbefalede dosis af det sunde vitamin.

  1. Det fremmer optagelsen af kalk og fosfat
  2. Opretholder dermed kalkindholdet i blodet
  3. Det bidrager til sunde knogler og tænder
  4. Det stabiliserer og udnytter kalk og fosfat
  5. Det bidrager til sunde muskler
  6. Vigtigt for børns udvikling af en sund krop
  7. Det bidrager til immunsystemets normale funktion

Filip Evaldsen

Filip er ansvarlig for Helsebixen.dk og fagekspert indenfor helsekost og har gennem sine mange år i branchen opbygget en dybdegående og bred viden inden for kosttilskud og sunde fødevarer.
Læs mere om Filip Evaldsen