Glutenfri Mel

10 typer glutenfri mel!

10 typer glutenfri mel!

Der kan være mange grunde til at vælge gluten fra, eller måske bare skrue ned for sit glutenforbrug. Uanset hvad så findes der et hav af erstatninger for den normalt glutenholdige hvedemel, og vi har samlet en oversigt over hele 10 meltyper uden gluten.

Find de 10 forskellige meltyper, og bliv klogere på deres indhold og hvordan de kan bruges lige nedenunder ↓

Hvorfor vælge glutenfri mel

Glutenfri mel

I de sidste mange år er flere og flere blevet bevidste om, at gluten kan være årsagen til fordøjelsesproblemer, oppustet mave, hudproblemer og meget mere. Selvom det ikke er nødvendigt at vælge gluten fra, hvis du ikke lider af glutenallergi, kan en pause fra gluten måske være en god ide. En glutenfri kost vil ikke altid kunne løse problemerne nævnt ovenfor. Dog kan for meget gluten være med til at forværre problemer i fordøjelsen.

Fordele ved at holde pause fra gluten

  • Affaldsstoffer og bakterier har en tendens til at ophobe sig ved en hvederig kost, og en glutenfri periode kan mindske oppustethed
  • Hvede i hvidt brød og pasta er meget hårdt for kroppen at fordøje, derfor kan en pause fra gluten betyde en bedre fordøjelse

10 typer glutenfri mel

En glutenfri kost er ikke lig med en kedelig kost, og du kan sagtens finde mel der passer til både søde sager, diverse bagværk og opskrifter. Vi har samlet 10 af de bedste glutenfrie meltyper nedenunder.

1. Rismel

Rismel består af 95-100% fint formalede risengryn. Du kan både få rismel i en hvid version, som er lavet af polerede hvide ris, og i en brunversion, som består af brune fuldkornsris.

Fordelene ved at bruge Rismel:

  • Giver dit bagværk eller grød en god konsistens og substans
  • Kan også anvendes som jævning i saucer og supper
  • Er en god base i sødt bagværk
  • Den brune rismel indeholder noget mere protein og kostfibre end den hvide rismel

Er især god at bruge i:
Grød, vælling og som base i en glutenfri melblanding til bagværk.

 

2. Kokosfibermel

Kokosfibermel bliver også kaldt fint malet kokosmel. Når olien er presset fra det hvide kokos­kød, tørres det til en meget fiberrig masse, der efterfølgende finmales til et mel-lignende pulver.

Fordelene ved at bruge Kokosfibermel:

  • Har et højt indhold af kosfibre – hele 30 gram pr. 100 gram
  • Er en god kilde til protein med hele 19 gram pr. 100 gram
  • Giver en mild smag af kokos men overdøver ikke dit bagværk
  • Er især god i sødt bagværk

Er især god at bruge som:
Alternativ til mandelmel og kan bruges til en glutenfri melblanding, når du bager. Det anbefales kun at erstatte 20 % af melet med kokosfibermel.

*Husk at tilsætte ekstra væske og også gerne øge mængden af æg, når du bager brød og kager med kokosfibermel.

 

3. Kikærtemel

Kikærtemel er lavet af tørrede kikærter og har derfor en helt anden ernæringsprofil end mel lavet af kornsorter. Melet har en let nøddeagtig smag, og er også en uundværlig ingrediens i det veganske køkken, grundet dets høje indhold af protein.

Fordelene ved at bruge Kikærtemel:

  • Indeholder i gennemsnit cirka 21 gram protein pr. 100 gram
  • Kan bruges i rugbrød og boller og har et højt fiberindhold – kan indeholde op til 11 gram pr. 100 gram
  • Er god i mellemøstlige retter

Er især god at bruge til:
Alt det, du tidligere ville have brugt hvedemel til. Melet egner sig lige godt i både kager, brød og andet bagværk. Derudover kan du bruge kikærtemel i postejer, supper, humus og falafler.

* Kikærtemel er den meltype med det højeste indhold af kostfibre ud af de 10 valgte meltyper.

 

4. Mandelmel

Mandelmel produceres af finmalede, afskallede mandler. Melen fra mandlerne er et enormt anvendeligt og alsidigt produkt, som du med fordel kan anvende i stedet for det klassiske hvedemel.

Fordelene ved at bruge Mandelmel:

  • Du kan erstatte op til 100 % af hvedemelet med mandelmel – dog skal der mere væske til
  • Indeholder cirka 20 gram protein pr. 100 gram
  • Har en dejlig nøddeagtig smag
  • Indeholder de samme gode fedtsyrer som mandler

Er især god at bruge som:
Base i brød, pandekager, muffins, kager og alt sødt bagværk du kan komme i tanke om. Erstatter du almindelig mel med mandelmel skal du tilføje op til dobbelt så meget væske.

* Mandelmel er det mel med det laveste indhold af kulhydrater, med i gennemsnit 4 gram pr. 100 gram!

5. Havremel

Havremel er fintmalede hvalsede havregryn, der har en let nøddeagtig smag, og en nordisk charme.

Fordelene ved at bruge Havremel:

  • Indeholder 14 gram protein pr. 100 gram
  • Er en af de grovere meltyper – perfekt til rugbrød eller boller
  • Kan være med til at give dit brød en saftigere krumme end hvis du bager med hvedemel

Er især god at bruge i:
Grovere bagværk som rugbrød, grove boller, tærtedej eller i flutes.

* Ikke alle havremel typer er glutenfrie, så vær opmærksom på dette når du skal vælge mel.

 

6. Quinoamel

Quinoamelet er fintmalet quinoakorn, der får en smuk cremet gullig elfenbensfarve. Quinoa indeholder alle essentielle aminosyrer i rette proportioner. Desuden indeholder det også en hel del kostfibre.

Fordelene ved at bruge Quinoamel:

  • Har et naturligt indhold af kostfibre, cirka 8 gram pr. 100 gram
  • Giver en større mæthedsfornemmelse end hvis du bagte med hvedemel
  • Giver dig i gennemsnit 17 gram protein pr. 100 gram

Er især god at bruge i:
Pizzadej, tærtedej, og i diverse grovere bagværker.

7. Sesammel

sesammel er oftest affedtet og er derfor rigere på protein og kostfiber end normalt. Melet er mildt og har en svag sødme, og egner sig derfor til stort set alt i det glutenfrie køkken.

Fordelene ved at bruge Sesammel:

  • Sesamel har et højt indhold af proteiner, hele 46 gram pr. 100 gram
  • Er også en god kilde til kostfiber med 15 gram pr. 100 gram
  • Sesammelet har et naturligt lavt niveau af kulhydrater

Er især god at bruge i:
I kiks, kager, brød, pizza og næsten alt bagværk – grundet dets let sødelige smag.

*Sesammel er også en meltype med et lavt indhold af kulhydrater, med kun 6 gram pr. 100 gram!

 

8. Majsmel

Majsmel er en gullig fin mel, fremstillet af malede majskorn. Er især kendt fra det mexikanske køkken, og findes i de tynde pandekager tortillas. Har en let sødme, og bruges også i diverse slags grød – særligt kendt fra den italienske grød polenta.

Fordelene ved at bruge Majsmel:

  • Kan bruges som stivelse i sovs og supper
  • Giver en tyk og sødlig grød – god til babyer
  • Giver kager og brød en gylden gul farve

Er især god at bruge:
I grød, som jævning, til tortillas og nachos.

 

9. Boghvedemel

Boghvede omtales ofte som en kornsort, men faktisk er boghveden en bogagtig nød, der pga. dens sammensætning og forarbejdning anvendes som korn. Boghvedemel er 100% lavet af fint formalet og afskallet boghvede, og har sin helt egen fyldige smag.

Fordelene ved at bruge Boghvedemel:

  • Boghvede er letfordøjeligt for kroppen
  • Indeholder 12 gram protein pr. 100 gram
  • Giver en rigtig god smag og struktur i dit bagværk

Er især god at bruge til:
De klassiske små blinis, pandekager, vafler, grød og brød.

* Selvom boghvedemel er letfordøjeligt, er det ikke sundt i alt for store mængder, og det anbefales ikke at erstatte mel 100% med boghvedemel, prøv dig frem og erstat op til 40%.

 

10. Hirsemel

Hirsefrø er meget små og gule, og i dets hele form er hirse et fuldkornsprodukt. Hirsemelen bliver malet af de små hirsefrø, og bliver til en let gul mel. Hirsemel anvendes ofte i det asiatiske og afrikanske køkken, især i opskrifter på tynde brød.

Fordelene ved at bruge Hirsemel:

  • Er god til dit barns første grød – uden klumper
  • Indeholder 11 gram protein pr. 100 gram
  • Giver dit bagværk og grød en god tekstur
  • Bruges i melblandinger – men kan ikke 100% erstatte hvedemel

Er især god at bruge i:
Diverse slags grød, grovere bagværk og som en del af din glutenfrie melblanding.

* Kombiner hirsemelet med andet mel for at undgå, at bagværket smuldrer.