Sund Fordøjelse

Probiotika – Alt du har brug for at vide

Probiotika – Alt du har brug for at vide

Vi kigger i dette blogindlæg nærmere på probiotika, også kendt som mælkesyrebakterier, og underssøger hvad det egentlig er de kan. Du kan blive meget klogere på de “gode” bakterier, og hvorfor de er blevet så populære.

Hurtige facts om probiotika bakterierne
• Probiotika indeholder levende organismer – mælkesyrebakterier
• Probiotika er en naturlig del af tarmsystemet og fordøjelsen
• En normal tarmflora indeholder mange milliarder bakterier

Hvad er probiotika?

Probiotika i tarmene

Probiotika er et kosttilskud som indeholder levende mikroorganismer svarende til dem, der lever i vores tarm. Som regel er de levende mikroorganismer bakterier – i særdeleshed mælkesyrebakterier. Formålet med at bruge probiotika er at forbedre balancen i mavetarm-kanalens bakteriesammensætning (bakterieflora), og derigennem opnå en god tarmflora.

Der er endnu ikke lavet fyldestgørende undersøgelser omkring virkningen af probiotika i alle sammenhænge, MEN en ting er sikkert, probiotika er et kosttilskud der i den grad er i voksende udvikling. Det må forventes at der i de kommende år kommer langt mere officiel og dokumenteret forskning.

Milliarder af forskellige bakterier

Der findes ikke kun én slags probiotisk bakterie, men rigtig mange forskellige, og de mest almindelige probiotiske bakterier omfatter Lactobacillus og Bifidobacterium. Hver gruppe bakterie indeholder mange forskellige arter, og hver art har mange stammer.

Mange kosttilskud med probiotika er kendt for, at kombinere de forskellige arter probiotika, i det samme kosttilskud. Disse kan indeholder milliarder af de forskellige bakterier.

Fibre og mælkesyrebakterier

For at opnå det bedst mulige resultat når du tager probiotika, er det vigtigt at du supplere kosttilskudet med fibre. Fibrene gør at optagelsen af probiotika bliver mest effektiv, da mælkesyrebakterier har brug for fibre for at overleve i din tarm. Disse fibre er også kendt under nævnet præbiotika, som du kan læse mere om lige nedenunder.

Hvad er forskellen på præbiotika og probiotika?

Probiotika og præbiotika er ikke det samme. De bliver dog tit forvekslet med hinanden, og det er trods alt også kun et bogstav der skiller dem ad. Selvom de ikke er det samme, så hænger de uløseligt sammen.

” Præbiotika og probiotika er komponenter, og når de tages sammen fungerer de som en strukturel base i dine tarme.

Probiotika er bakterier, som findes i den klassiske almindelig yoghurt, kefir og sauerkraut. Mens Præbiotika er en form for kulhydrat/fibre, der er et underliggende lag til probiotika, og som kan findes i fødevarer som artiskokker, løg og porrer.

Præbiotika

Artiskok

Præbiotika er altså en fødevarekomponent, der ikke kan nedbrydes af menneskers fordøjelsesenzymer, og som er med til opretholde væksten af de gode bakterier i fordøjelsessystemet, da probiotika “spiser” præbiotika for at overleve.

Fødevarer med Præbiotika

Det har vist sig, at de fleste af de fødevarer der har præbiotisk effekt i vores tarm, er komplekse kulhydrater, altså det vi kender som fibre. Den største fødevaregruppe der indeholder præbiotiske fibre er Inulin.

Inulin er et kulhydrat (fiber), der findes i planters rødder. Der findes over 36.000 planter der indeholder de præbiotiske fibre, bl.a:

  • Jordskokker
  • Løg
  • Hvidløg
  • Porre
  • Asparges
  • Cikorie

Præbiotika findes altså generelt i grøntsager og rødder, men også kornprodukter som byg, rug, havre og hvede fungerer som præbiotiske komponenter for din tarm, dog ikke i en ligeså høj grad.

Hvad er probiotika godt for?

Som nævnt tidligere, så sker der rigtig meget på forskningsfronten, når snakken falder på probiotika. Der er dog endnu ikke nogle officielt godkendte anprisninger for mælkesyrebakterier og probiotika.

Cirka 70% af vores immunforsvar er knyttet til vores tarme

Hvem har brug for Probiotika?

I princippet har alle brug for probiotika og de små bakterier findes i stor stil i kroppen. Det er mængden og balancen der er afgørende.
Der er nogle symptomer som kan være tegn på, at de usunde bakterier har overtaget for meget af din tarm:

  • Hvis du har tendens til forstoppelse eller diarré
  • Hvis du oplever gas og oppustethed
  • Hvis du har problemer med fordøjelsen

Ovenstående kan også skyldes andre forhold – det er derfor vigtigt, at du tager kontakt til egen læge og rådfører dig hermed.

10 fødevarer med Probiotika

Fødevarer, der indeholder levende mikroorganismer kaldes probiotiske fødevarer. En god huskeregel er at probiotika især findes i fermenterede mælkeprodukter og fødevarer som kefir, sauerkraut og yoghurt. Vi har samlet 10 fødevarer der indeholder probiotika, dog grundet mangel på undersøgelser, vides der ikke hvor meget hver fødevarer indeholder af mælkesyrebakterierne.

Fødevarer der indeholder probiotika

  1. Yoghurt og andre syrnede mælkeprodukter
  2. Kombucha
  3. Sauerkraut
  4. Kimchi
  5. Kefir
  6. Tempeh
  7. Miso suppe
  8. Pickles
  9. Mørk ren chokolade
  10. Grønne ærter

Probiotika som kosttilskud

Det er bedre at prøve sig frem med en lille mængde flere gange om dagen, end at indtage en stor mængde på én gang.

For at opnå det bedste resultat, anbefales det at du bør indtage kosttilskudet probiotika en halv time før du spiser morgenmaden, det vil sige lige når du står op, og så igen inden du skal i seng. På den måde vil du sikre dig, at have skabt de bedste betingelser for, at de levende kulturer kan komme forbi mavesyren og ind i dine tarme. 

Vi anbefaler 5 Mælkesyrebakterie kosttilskud

Vi anbefaler 5 mælkesyrebakterier som kosttilskud. De er vurderet på baggrund af deres indhold af bakterierne, og på baggrund af disse kriterier:

  • Hvor mange forskellige bakteriestammer de indholder
  • Antallet af levende bakterier
  • Hvilke bakteriestammer de indeholder
  • Prisen og antallet af tabletter

Hvor meget probiotika må jeg indtage

Det er vigtigt, at prøve sig frem med mængden af naturlig probiotika som kosttilskud. Da nogle kan være mere sensitive og sarte i tarmkanalen end andre, og derved kan få problemer med maven. Dog skulle disse problemer gerne forsvinde i takt med at mælkesyrebakterierne gør deres arbejde.

Hvis du prøver probiotisk mad, kan du selv regulere hvor meget, og mærke dig frem. Din mave vil på sigt have godt af de ekstra “gode”bakterier.

Er der nogen bivirkninger ved probiotika?

Generelt bør man kunne tåle probiotika, og bakterierne er ufarlige for de fleste mennesker. Som skrevet tidligere, så er probiotika en naturlig del af kroppen.

Man kan dog i de første par dage opleve nogen bivirkninger vedrørende fordøjelsen. Bivirkninger som luft i maven og let ubehag i maven er almindelige.