Folinsyre

Folinsyre – Alt du bør vide lige her

Folinsyre – Alt du bør vide lige her

Folinsyre tilhører gruppen af B-vitaminer og er den syntetiske udgave af Folsyre. Dette vitamin er især vigtigt hos kvinder, der ønsker at blive gravide. Grunden hertil er, at folinsyre er med til at mindske chancen for fosterskader, såsom hjerneskader og neuralrørsdefekter.

Viden om Folinsyre

Folsyre tilhører gruppen af B-vitaminer. Folinsyre er den syntetiske udgave af folsyre, hvorimod folsyre, folat og folacin forekommer naturligt. Disse kan findes i en række animalske og vegetabilske fødevarer, imens folinsyre ofte findes i kosttilskud og fødevarer tilsat vitaminer og mineraler, også kaldt berigede fødevarer.

Sammen med B12-vitaminet bidrager folsyre til en normal DNA funktion i kromosomerne i kroppens celler. Folsyre er ydermere indblandet i omsætningen og nedbrydningen af homocystein.

Hvor B12-vitaminer kan blive i kroppens depoter op til flere år, er folsyre vandopløseligt og udskilles derfor via urinen inden for nogle måneder. Derfor er det vigtigt, at tilføje vitaminet i kosten eller via kosttilskud for at opnå optimal indtagelse.

Folinsyre findes i mange, velkendte og hyppigt brugte fødevarer. På den måde kan du indtage den anbefalede mængde på en helt naturlig måde. Læs mere om hvilke fødevarer, der har et naturligt indhold af folinsyre, længere nede i dette indlæg.

Hvor lagres folinsyre i kroppen?

Selvom folinsyre udskilles forholdsvist hurtigt fra kroppen, lagres den stadig indtil da. Det er vores lever, der fungerer som lager for folinsyre. Her findes cirka halvdelen af kroppens folinsyrebeholdning.

Folsyre

Mangel på folinsyre

Det er meget sjældent at kroppen er i underskud af folinsyre. Grunden hertil er, at folinsyre findes i mange fødevarer og derfor optages store mængder af folinsyre igennem en normal kost.

De faktorer, der kan øge dine chancer for folinsyremangel:

  • Alkoholisme
  • Graviditet
  • Ensidig kost (både hos unge og gamle)
  • Underlødige slankekure

Bevist virkning og egenskab ved folinsyre

Undersøgelser viser, at folinsyre kan være godt for mange ting. Dog er der umiddelbart kun én bevist, gavnlig virkning af folinsyre dokumenteret i Danmark indtil videre.

  • Folinsyre har den effekt, at den kan være med til at forhindre den gravide i at få fosterskader. Folinsyre bidrager til, at neuralrøret hos fosteret lukker som det skal og når det skal, hvilket ofte er omkring 22-29. dagen efter befrugtningen. Neuralrøret udvikler sig til hjernen og rygmarv og det er derfor altafgørende, at neuralrøret lukker korrekt.

Kilde: ec.europa.eu

Forskning omkring Folinsyre

Der har været og bliver stadig forsket meget omkring folinsyres egenskaber og virkning. Dog er disse undersøgelser endnu ikke dokumenteret og godkendt i Danmark.

Blandt andet viser forskning, at folinsyre kan bidrage til et styrket immunforsvar og en optimal funktion af hjernen.

Undersøgelser viser også, folinsyre kan modvirke depression, da den bidrager til dannelsen af stoffet serotonin, som er et beroligende stof, der har en antidepressiv virkning på kroppen.

Igen, disse undersøgelser er ikke dokumenteret og godkendt i Danmark, og det er derfor ikke muligt at sige, at folinsyre rent faktisk har denne gavnende effekt.

Kan jeg indtage for meget folinsyre?

Da folinsyre er et vandopløseligt vitamin, ser man meget sjældent en overdosering af dette vitamin. Det overskydende folinsyre, der er i kroppen og som kroppen ikke skal bruge, udskilles automatisk igennem urinen. Du skal derfor ikke være bange for at indtage for meget folinsyre.

Daglig indtag af Folsyre/folinsyre

Selvom der sjældent ses bivirkninger ved overdosering af folinsyre, findes der selvfølgelig anbefalinger i forhold til den anbefalede daglige mængde indtag af dette vitamin. Det er som følger:

  • Børn: 75 mikrogram
  • Mænd og kvinder: 200-300 mikrogram
  • Kvinder mellem 18-30: 400 mikrogram
  • Kvinder, der ønsker at blive gravid: 400-500 mikrogram

Mere om folinsyre og graviditet

Når man er gravid eller ønsker at blive det, er der ofte flere ting, man skal være opmærksom på i forhold til, hvad man skal stoppe med at spise/indtage, men også hvad man måske bør begynde at indtage.

Når det kommer til folinsyre og graviditet, vejleder eksperter kvinder til at indtage 400 mikrogram folinsyre allerede inden graviditeten indsætter og 3 måneder ind i graviditetsperioden.

Når indtaget skal være i denne mængde kræver det for det meste, at man supplerer op med kosttilskud.

Hvorfor er folsyre godt for mig og min baby?

Grunden til at man råder kvinder til at indtage folinsyre som kosttilskud før og de første 3 måneder under graviditeten, er at folsyre hjælper kroppen med at producere den normale dannelse af celler, der er vigtig for hjernens funktion. Da ens krop arbejder ekstra meget og bruger ekstra meget energi, når man er gravid, er det vigtigt at få nok af dette vitamin.

Risiko for neuralrørsdefekter

Hvis du er i folsyremangel både inden og under graviditet kan det have konsekvenser for fosteret i form af fosterskader, som f.eks. neuralrørsdefekter, også kendt som rygmarvsbrok. Mangel på folinsyre kan også i visse tilfælde øge risikoen for hjertefejl hos fosteret.

Der opfordres til, at kvinder supplerer op med tilskud rige på folsyre, når præventionen droppes og 3 måneder ind i graviditeten.

Grunden hertil er, at fostrets neuralrør normalt lukkes omkring 22-29. dagen efter befrugtningen er sket. Neuralrøret udvikler sig herefter til rygmarven og hjernen. Lukkes neuralrøret ikke rigtigt, medfører det til en medfødt misdannelse. Disse misdannelser kan variere fra kosmetiske fejl, til svære handicaps og i værste fald dødsfald. Derfor spiller folinsyre en vigtigt rolle i processen de første måneder af graviditeten.

Har du brug for ekstra folinsyre?

Nogle kvinder har brug for et ekstra indtag af folinsyre. Det gælder de kvinder, der selv er født med en neuralrørsdefekt eller har en partner, der er født med dette. Disse kvinder anbefales at tage 5 mg dagligt fra graviditeten planlægges indtil 2 måneder ind i graviditeten.

Undgå folinsyremangel

Selvom folinsyremangel heldigvis er sjælden, er det altså vigtigt at opretholde og indtage den anbefalede daglige dosis af folinsyre. Dette kan gøres ved at spise en normal og varieret kost eller ved hjælp af kosttilskud.

10 gode fødevarer med et naturligt indhold af folsyre (folinsyre)

Der findes rigtig mange fødevarer, der indeholder folsyre. Langt hen af vejen kan du derfor også opnå den daglige anbefalede mængde af folinsyre ved at indtage disse fødevarer. Vi har listet 10 gode fødevarer her:

  1. Bladgrøntsager, b.la. spinat, grønkål og romaine salat
  2. Asparges
  3. Citrusfrugter. Såsom hindbær, jordbær, appelsiner og grapefrugt
  4. Avocado
  5. Bønner
  6. Kornprodukter, som hørfrø, mandler, solsikkefrø og peanuts
  7. Ærter
  8. Linser
  9. Fuldkornsprodukter, bla. fuldkornshvedemel og brune ris
  10. Brød

Folinsyre i fødevarer

Kilde: www.sst.dk

Har du gjort dig nogle erfaringer med folinsyre? Så er du velkommen til at smide en kommentar nedenunder :-)

Filip Evaldsen

Filip er ansvarlig for Helsebixen.dk og fagekspert indenfor helsekost og har gennem sine mange år i branchen opbygget en dybdegående og bred viden inden for kosttilskud og sunde fødevarer.
Læs mere om Filip Evaldsen