Spirulina

Spirulina – alt om den populære alge

Spirulina – alt om den populære alge

Spirulina, som er en alge, har igennem længere tid været et af de hotteste emner, når snakken er faldet på grønne alger. Vi har set nærmere på algen og prøver at uddybe hvorfor den er så sund, og hvilke egenskaber den har.

Hvad er spirulina godt for?

oliveall

Spirulina er en ferskvands plante, som er kendt for sin komplekse næringsprofil. Spirulina er en af de bedste naturlige kilder til proteiner – med 57g pr. 100g. Den grønne alge indeholder også mere klorofyl end hvedegræs. Derudover er Spirulina en god kilde til jern, og 50g kan dække 50% af dit daglige behov af jern.

Selvom der hele tiden er udskiftning af populære produkter indenfor helse, så er spirulina kommet for at blive.

Spirulina pulver

Det er sjældent du finder spirulina i sin helt naturlige form – altså som en hel alge. Næsten alle grønne alger bliver tørret og lavet om til pulver. Spirulina pulver kan også købes i kapsler og som tabletter, hvilket stadig bevarer de gode egenskaber og letter blot optagelsen.

Ernæringsfakta om spirulina (pr. 100g)

  • Kalorier: 289 kcal
  • Protein: 57g
  • Kulhydrat: 24g
  • Fedt: 8g
  • Kostfibre: 3,6g

Oprindelse og historie

Spirulina er blevet brugt i rigtig mange lande, langt tilbage i tiden. Det voksede vildt i søer, have og oceaner over hele verden. Historien går på at spirulina blev fundet første gang i Lake Chad og Mexicos Lake Texcoco. Befolkningen tog det hurtigt til sig og begyndte at tørre det og bruge det i madlavningen.

Spirulina algen findes i både saltvand og ferskvand i naturen. Den bliver også kommercielt dyrket i mange afrikanske lande, Frankrig, Kina, Indien, Thailand, og USA.
I nyere tid er det faktisk primært Hawaii og Kina der er kendt for fremstillingen af den grønne alge.

Hvad består Spirulina af?

Indholdet af vitaminer og mineraler i forhold til anbefalet dagligt indtag

Jern har den funktion at det transportere ilt rundt i kroppen og spiller en vigtigt rolle i celledelingen.
Kobber som spirulina også indeholder støtter rent faktisk op omkring jernet, da kobber hjælper kroppen med bedre at optage og fordele jern i kroppen.
Magnesium har mange funktioner, hvoraf de mest nævneværdige nok er reduktionen af træthed og udmattelse, samt bidrager til en normal psykologisk funktion.
Mangan er med til at skærme din krop mod oxidativt stress.

Hvad er klorofyl?

Spirulina indholder som sagt klorofyl – bl.a. også der fra det får sin grønne farve.

Klorofyl er næsten det samme for planterne, som blodet er for kroppen. Forskellen er blot at planterne indeholder magnesium og blodet indeholder jern – det er også derfor der er forskel i farven, hvor klorofyl er grønt og blodet er rødt.

Klorofyl holder antallet af røde og hvide blodlegemer højt. Klorofyl ligner nemlig utroligt meget det pigment vi har i blodet.

Klorofyl er fra naturens side også det man kalder antiseptisk, hvilket vil sige at det skærmer dig mod bakterier. Det er også derfor man siger at klorofyl er godt for immunforsvaret.

Det siges også at klorofyl renser ud af skadelige stoffer i kroppen også kaldet en detox, men det skal siges at der endnu ikke foreligger noget officiel forskning på dette punkt.

Bivirkninger ved spirulina pulver

Til en start skal det nævnes at spirulina på ingen måde er farligt og rigtig mange eksperter anbefaler det. Men som det er med alting, så kan du også indtage for meget spirulina pulver og det kan der være nogle bivirkninger forbundet med.

Spirulina indeholder jod, så hvis du er overfølsom overfor store mængder af dette, så skal du være lidt varsom med spirulina. I meget få tilfælde er der nogle som ved overdrevet indtag oplever en smule kortvarig feber.

Det er dig værd at huske, at spirulina er en helt naturlig alge og er derfor ikke forbundet med nogen risiko, hvis bare det er dyrket forsvarligt.

Hvad er forskellen på Chlorella og Spirulina?

Du har måske også hørt om den anden grønne alge chlorella? Hvis du har, undrer du dig måske over hvilken alge du skal vælge. Det kan vi godt forstå, for de 2 alger minder umiddelbart meget om hinanden, men der er alligevel nogle ret klare forskelle – dem kan du blive klogere på ved at klikke på linket nedenunder.

Opskrifter med spirulina

Spirulina bliver ikke anvendt i den generelle madlavning, da den har en meget karakteristisk smag som ikke alle er lige vild med. Derfor anvendes det grønne spirulina pulver ofte i smoothies og juice – her egner det sig også virkelig godt.

smoothie

Smoothie med hvedegræs
Hurtig smoothie med hvedegræs – men hvorfor ikke også tilsætte lidt spirulina for at understøtte den dejlige, friske grønne farve.
Find opskriften lige her >>

proteinkugler

Lækre Proteinkugler med chokolade, appelsin og spirulina
Så er det lige pludselig ikke så kedeligt at være sund. Disse proteinkugler er en perfekt lille aftensnack eller også bare som et sundt mellemmåltid på farten.
Find opskriften lige her >>

Filip Evaldsen

Filip er ansvarlig for Helsebixen.dk og fagekspert indenfor helsekost og har gennem sine mange år i branchen opbygget en dybdegående og bred viden inden for kosttilskud og sunde fødevarer.
Læs mere om Filip Evaldsen