B Vitamin

B-vitaminer – alt der er værd at vide

B-vitaminer – alt der er værd at vide

Der findes 6 forskellige slags B-vitaminer kaldet; B1, B2, B3, B5, B6 og B12 som kroppen har behov for. B-vitaminerne er vandopløselige, hvilket vil sige at de kun kan lagres i kroppen i mindre grad og derfor er det nødvendigt med et dagligt indtag af disse.

Faktisk er vitaminer nogle kemiske forbindelser, som kroppen ikke selv kan danne. Derfor skal vitaminerne tilføres kroppen via kosten eller gennem et kosttilskud.

Hvad er B-vitaminer?

Der findes som sagt 6 slags B-vitaminer, som din krop har behov for. B-vitaminerne bidrager bl.a. til et velfungerende nervesystem, men er også vigtige for vores hud, hår, kredsløb samt leveren. Alle seks B-vitaminer fungerer enten som hjælpe-enzymer i vores krop eller som en del af hjælpe-enzymerne.

Et hjælpe-enzym er bundet til et enzym, for at få det til at virke. Et enzym er faktisk også en slags hjælper, da det hjælper kroppen med at få de forskellige processer i kroppen til at ske hurtigere.

Nedenfor vil hver enkelt B-vitamin blive gennemgået, så du får en forståelse for de forskellige B-vitaminer og deres virkning. Alle de nævnte virkninger er dokumentet/bevidste virkninger.

B1 (Thiamin)

B1-vitamin har betydning for energistofskiftet, da det bidrager til at kulhydrat bliver omdannet til druesukker. Når kulhydrat bliver omdannet til druesukker, skaber det energi til bl.a. musklerne, hjertet og hjernen. Men det medvirker også til et normal fungerende nervesystem, et normal fungerende hjerte og til at opretholde en normal psykisk balance.

b1-vitamin

B2 (Riboflavin)

Vitaminet medvirker i energiomsætning, denne omsætning er vigtig i forbindelse med omsætningen af protein, fedt samt kulhydrater. B2-vitamin medvirker, ligesom B1-vitamin, til at oprette et velfungerende nervesystem.

Dine slimhinder har også behov for B2-vitamin, her er vitaminet nemlig med til at vedligeholde en normal funktion af slimhinderne. B2-vitamin bidrager også til at opretholde normal hud, røde blodlegemer og normalt syn. Derudover medvirker det også til at beskytte dine celler mod jern samt mindsker træthed og udmattelse.

B3 (Niacin)

B3 bidrager til en normal energigivende metabolisme (cellernes stofskifte), til en normal psykisk funktion, et normalt fungerende nervesystem, normale slimhinder, opretholdelse af normal hud og medvirker til at mindske træthed og udmattelse.

Hvis du har mangel på B3, omdanner én af kroppens 20 aminosyrer, kaldet tryptophan, sig og begynder at danne B3-vitamin. Dog skal der rigtig meget tryptophan til, før at det kan dække behovet for B3-vitamin.

B5 (Pantotensyre)

Dette vitamin medvirker også til en normal energivende metabolisme (som er cellernes stofskifte), mindsker træthed og udmattelse og bidrager til en normal psykisk ydeevne.

B6 (Pyridoxin)

B6 vitamin består af tre kemiske forbindelser kaldet, pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin. Forbindelserne omdannes til to hjælpeenzymer, der medvirker i omsætningen af aminosyrer, fedt samt kernesyre (dna).

Natur-drogeriet B6-vitamin

B12 (Cobalamin)

Vitaminet består af en gruppe kemiske stoffer, kaldet Cobalamin. Vitaminet bidrager til dannelsen af nye røde blodlegemer samt til et velfungerende nervesystem.

Solaray B12-vitamin

B-vitaminmangel

Hvis ikke du indtager tilstrækkelig med B-vitaminer, vil du kunne risikere at få B-vitaminmangel. Der findes flere forskellige symptomer på vitaminmangel som du kan læse mere om nedenfor.

Symptomer på B-vitaminmangel

B1-vitaminmangel: let mangel på vitaminet kan komme til udtryk ved, at du oplever nedsat appetit, træthed og koncentrationsbesvær.

B2-vitaminmangel: let mangel på vitaminet kan resultere i træthed samt mathed. Ved svær mangel, kan du bl.a. opleve revner i mundvigen og på læberne.

B3-vitaminmangel: det ses sjældent i Danmark, men det kan bl.a. opstå hvis du har en ensidig kost, har en leversygdom eller ved alderdom.

 

B5-vitaminmangel: ses sjældent, men symptomer kan være træthed, diarré og hovedpine.

B6-vitaminmangel: mangel på B6-vitamin ses sjældent, men symptomer på mangel af vitaminet vil typisk være kramper, hudforandringer og blodmangel.

B12-vitaminmangel: det menes at vegetarer og veganere ofte mangler B12-vitamin, dog er de mange år om at udvikle en mangel på vitaminet. Lette symptomer på mangel af B12 kan være blodmangel og demensligende symptomer hos ældre.

Mangel på B-vitaminer kan have mange årsager. Hvis du spiser en ensidig kost eller ikke indtager tilstrækkeligt med mad, er du i risiko for at udvikle mangel på vitaminer. Oftest ses vitaminmangel hos personer med spiseforstyrrelser eller hos alkoholiker.

Men vitaminmangel kan også skyldes, at du har en langvarig sygdom, hvor kroppens evne til at optage vitaminer fra tarmen er nedsat.

Hvis du er i tvivl om, du har vitaminmangel kan du, hos lægen, få foretaget en blodprøve, der kan give dig svar på hvilke vitaminer du eventuelt mangler.

Hvor mange B-vitaminer må jeg indtage?

Den anbefalede daglig dosis af B-vitamin er forskellige for hvert enkelt B-vitamin. I listen nedenfor kan du se, hvilken daglig dosis der anbefales for henholdsvis kvinder, mænd, gravide og ammende.

Skærmbillede 2016-03-16 kl. 09.20.16

Hvis du vil være sikker på at indtage alle B-vitaminerne, kan du tage et et kosttilskud der indeholder alle B-vitaminerne. Et godt bud på dette kunne være Mega B-Stress fra Solaray.

solaray mega b-stress

Er der bivirkning ved et for højt indtag af B-vitaminer? 

Det anbefales kun at indtage den anbefalede daglig dosis, da du ellers risikere at få bivirkning af et forhøjet indtag. Dog er B-vitaminerne vandopløselige, hvilket vil sige at de udskilles med urinen.

B-vitaminer i maden

Du finder også B-vitaminerne i kosten. Hvis du spiser sundt og varieret vil du få tilstrækkeligt med B-vitaminer gennem kosten. Nedenfor kan du se eksempler på hvilke fødevarer der indeholder B-vitaminer.

B1-vitamin: du finder B1-vitamin i mange fødevarer. Typisk vil du finde vitaminet i kornprodukter, magert svinekød ost, mælk og bælgfrugter.

B2-vitamin: det højeste indhold af B2-vitamin findes i bl.a. lever og nyrer, men du finder også vitaminet i fuldkornsprodukter, kød, mejeriprodukter, bælgfrugter og fisk.

B3-vitamin: du finder typisk B3-vitaminet i fødevarer der indeholder proteiner, såsom fjerkræ, kød og fisk men fuldkornsprodukter er også en kilde til vitaminet.

Stort udvalg af B vitaminer

B5-vitamin: B5-vitamin findes forskellige steder i vores kost, men den største koncentration af vitaminet finder du i mælk, lever, æg og bælgfrugter men vitaminet findes også i bl.a. fuldkornsprodukter, bønner og kød.

Du finder også B-vitaminer i havtorn – læs mere om havtorn her>>

B6-vitamin: du finder bl.a. vitaminet i fødevarer som magert kød, mælk, grøntsager og fuldkornsprodukter.

B12-vitamin: de største kilder til B12-vitamin findes i mejeriprodukter, kød, æg, fisk og magert kød.

B vitamin i fødevarer

B-vitaminer og graviditet

I danmark anbefales det, at tage folinsyre før og under en graviditet. For at din krop kan optage folinsyre, kræves det at det tages sammen med C-vitamin og B12-vitamin.

B-vitaminer og træning

Det menes at B-vitaminer hjælper dig til at præsterer bedre under højintensitetstræning. Derudover menes det, at hvis du mangler B-vitamin, så vil din krop have en ringere evne til at reparere og genopbygge dine muskler.

C-vitamins betydning for optagelsen af B-vitamin

For at sikre den optimale virkning kan du tage B-vitaminerne sammen med C-vitaminer, da de to grupper af vitaminer samarbejder, hvilket kan give dig en bedre virkning. Du kan eventuelt tage B-vitamin sammen med et glas appelsinjuice, da dette indeholder C-vitamin.

Eller du kan tage kosttilskuddet fra Solaray, som indeholder både B-vitamin og C-vitamin.

Solaray Balanceret-B

Få alle B-vitamin samtidige

Der findes også kosttilskud der indeholder alle B-vitaminerne, disse kaldes oftest B-complex. Ved at tage et B-vitamin complex får du alle B-vitaminer på en gang.

Hvis du ønsker at få alle B-vitaminerne i et kosttilskud, så kan du prøve kosttilskuddet fra Berthelsen, som er et vegetabilsk B-complex tilskud, der indeholder de forskellige B-vitamin. Du finder kostilskuddet nedenfor.

 

Berthelsen B-complex

GRATIS opskrifter og sunde tips?

Gør som 50.000 andre og få vores gratis e-mail med de bedste sundhed tips, træningsideer, lækre opskrifter og meget mere.

Du er nu tilmeldt! Hold øje med indbakken.